Орґ’єн Тобґ’ял Рінпочє: Захисники Дгарми і Ґесар
Ця стаття продовжує цикл перекладів вчень Орґ’єна Тобґ’яла Рінпочє:
Лераб Лінґ, 11 листопада 2013
Під час друбчєнів у Лераб Лінзі, Орґ’єн Тобґ’ял Рінпочє зазвичай щодня дає невелике вчення, аби надихнути учасників цих колективних практик і прояснити сутнісні аспекти шляху; це вже стало традицією. Інколи під час перерв відбувається щось таке, що надихає Рінпочє дарувати прості пояснення щодо практики, які можуть допомогти усій спільноті. Одного разу, коли друбчєн Курукуллє добігав кінця, Рінпочє розповів про те, хто такий Ґесар, і, зокрема, яким чином маємо сприймати його, виконуючи практики Ґесара.
Минулого вечора після практики я повернувся до себе в кімнату і дивився трансляцію вечірньої сесії. Соґ’ял Рінпочє прийшов до храму та був дуже активним. Коли я дивився, як він виконує практики Ґесара, такі як “Молитва і офірування Великому Левові Ґесару-Клейноду, що спонтанно звершує діяння”, “Солло чєнмо”, захисників тощо, я відчув, що маю офірувати щось у відповідь. Тож зараз скажу кілька слів про Ґесара.
Існує чимало садган Ґесара. У деяких із них Ґесар виступає як ґуру, тоді як в інших він є їдамом, або захисником, або божеством достатку тощо.
Коли виконуєте ці практики, маєте дійсно розуміти суть. Ті, хто цю суть ігнорують, в результаті практикують Ґесара так, ніби він був лише якимось історичним персонажем — незначним тибетським царем, за рангом насправді трохи вищим за місцевого феодального правителя, який жив у Кхамі та вів багато війн. Проте, якщо спиратися на таке розуміння, є дещо не зовсім правильне в тому, щоб молитися йому і робити офіри. А якщо вже зовсім відверто казати, наскільки я можу бачити, саме так більшість людей тут його і сприймають.
Що я хочу вам сказати сьогодні: Ґесар не якийсь там собі феодальний правитель — він взагалі не такий!
1. Хто такі захисники?
Захисники мудрості
Спершу, давайте поговоримо про захисників. Існує два класи: захисники мудрості та мирські захисники. Хто такі захисники мудрості? До них відносять клас “ґӧнпо” — захисників чоловічої статі, богинь або клас “лхамо” — захисниць жіночої статі, і клас “манінґів” — двостатевих захисників. По суті, захисники мудрості є буддами, які приймають форму тих, хто обороняє.
Це працює наступним чином. Дгармадгату — основний простір явищ — це “нерожденність” або “одвічна чистота”. Самбгоґакаї постають із цього основного нерожденного простору, аби “приборкувати” всіх істот, яких можливо приборкати; і їм притаманні незліченні просвітлі якості просвітлих Тіла, Мови та Серця-Ума. Задача самбгоґакаї — творити благо для істот, і щоб це робити, вони мають проявити відповідну фізичну форму, казати слушні слова та перебувати у численних самадгі, які є проявом просвітлого серця-ума. Іншими словами, всі просвітлі якості Тіла, Мови, Серця-Ума, просвітлих Діянь і просвітлих проявів, що їх демонструють самбгоґакаї, мають бути підхожими, відповідати ситуації та характеру істот, яким вони прагнуть допомогти.
Істоти не можуть взаємодіяти з просвітлими Тілом, Мовою, Серцем-Умом, Якостями та Діяннями безпосередньо як вони є; але будди, безперечно, можуть. Тож що має відбутися? Невичерпна чакра оздоб просвітлої Мови, також відома як “хмари літер” має проявитися у формі тантр, аби істоти мали змогу отримати благо всіх просвітлих Якостей.
Коли настає час навчати тантрам, відбувається наступне. Перший будда, дгармакая Самантабгадра — це одвічна чистота, вільна від ускладнень — аспект порожнечі; а дружина Самантабгадрі, чиє Серце-Ум мудрості ніколи не відділяється від Серця-Ума мудрості Самантабгадри, — це аспект ясності. Хоча вони є неподільними, вона проявляється окремою істотою, яка просить Самантабгадру, аби він навчав тантрам. Тоді, зі співчуття до істот, Самантабгадра маніфестує “чакру хмар літер”. Іншими словами, він приносить тантри у цей світ, навчаючи їм.
Коли тантри викладалися вперше, були включені як корінні, так і додаткові Тантри. Приміром, було дароване головне вчення Дзоґчєну як корінна тантра “Гуркіт звуку” (тиб. Дра талґ’юр), і воно супроводжувалося шістьма мільйонами чотирма сотнями тисяч інших тантр Великої Досконалості. Тантри містять садгани, які є “засобами здобуття досягнень”, і з яких з’явилися численні божества, наприклад, будди п’яти родин і сто вищих мирних і гнівних родин. Викладанням багатьох розділів садган було закликано безліч божеств, і серед тих божеств є і захисники, які володіють цими вченнями, наглядають і обороняють їх. Приміром, сама Самантабгадрі вмить постала зі скелі у фізичній формі Захисниці Мантри Екаджаті; оскільки ви усі щодня практикуєте “Маґӧн чамдрал”, вам це вже має бути відомо.
Вчитель Самантабгадра, Самантабгадрі, божества сотні вищих мирних і гнівних родин, Захисниця Мантри — всі вони є просто різними проявами тієї самої єдиної мудрості. В цьому сенсі вони є одним і тим самим. Різноманітні прояви єдиної мудрості називаються “божествами мудрості”. Якщо вже зовсім прямо казати як є, ці божества мудрості є проявами не омани, а ясності-усвідомлення.
Мирські захисники
Окрім божеств мудрості, незалежно від них, з’явилися також духи — такі як цен і ґ’ялпо, але вони тривалий час перебували під впливом оман. З часом майстри вказали їм на їхній затьмарений стан — принаймні деякою мірою — і “призначили їх захисниками вчень”.
Також є місцеві божества. Тих, що в Тибеті, Ґуру Рінпочє здолав, і тоді вони присяглися служити йому. Тож ці місцеві божества роблять все, що можуть, аби допомагати поширювати Вчення Будди і збільшувати добробут істот (яким вони не шкодять) і розвивати бодгічітту — свідомість просвітлення. Деякі з цих місцевих божеств спромоглися слідувати наказам Ґуру Рінпочє і від початку поважати обітниці, які вони йому дали; втім схоже, що інші не змогли, принаймні спершу.
Це перше важливе положення, яке маєте зрозуміти.
2. Будди мають проявлятися відповідним чином
Наступний пункт: аби дійсно бути здатним допомогти істотам, важливо проявлятися і діяти так, щоб істоти змогли сприйняти і зрозуміти. Власне, немає іншого варіанту. Навіть наш учитель, Будда Шак’ямуні, увійшов в утробу Майядеві — дружини царя Шуддгодани, аби бути здатним по-справжньому допомогти істотам, тож він пристосувався до їхніх очікувань, удійснивши дванадцять діянь. Ґуру Рінпочє також проявився на благо істот. Склад “ГРІ” випромінився із серця Амітабги, спустився на лотос посеред озера Данакоша й умить перетворився на Ґуру Рінпочє. Так він з’явився у цьому світі у спосіб чудовного народження; і, оскільки він не пішов у парінірвану, він благодіяв істотам у спосіб одинадцяти діянь. Коли Манджушрі — утілення мудрості усіх будд — мав навчати істот таким сферам знання як астрологія, він з’явився на цій землі з вузла на дереві в Китаї, з якого він чудовним чином постав у вигляді птаха[1]. Після того він приймав ще кілька форм, окрім відомої форми Манджушрі, наприклад, поставав золотою черепахою. Оповідання про те, як уперше дарувалися вчення з астрології, завжди починаються з цієї історії чудовного народження Манджушрі, золотої черепахи тощо[2].
Як я вчора казав, коли у світі постали вчення Тантри, в цей час з’явився Рудра Чорне Звільнення[3]. Аби його приборкати, сила співчуття і могутності всіх будд проявилася у формах Гаяґріви та Ваджраварагі, які тоді підкорили його на вершині гори Малая — “полум’яної гори з метеоритного заліза”. Саме там і тоді виникли вчення Таємної Мантри. Це другий важливий пункт, який маєте знати.
3. Хто такий Ґесар?
Вам слід чітко зрозуміти ці перші два пункти, перш ніж перейдемо до розгляду третього: Ґесар Норбу Драдӱл — “Ґесар-Клейнод Скорювач Ворогів”. Найважливіше: маєте зрозуміти, що еманації, які виникають заради допомоги істотам, мають поставати у формах, які відповідають характеру і здібностям істот певного часу; у формах, в яких цим істотам можна допомогти. Звісно, це не те, про що самі істоти знають; це те, що відоме буддам.
Ми живемо зараз у часи, які вважаються “поганим” часом, оскільки лютують п’ять видів занепаду. Нині істоти перебувають у набагато гіршому стані, аніж у попередні епохи. Настільки гіршому, що вони не здатні слідувати шляхом до звільнення та всевідання. Чому? Бо їх лунґта ослаблена, бо їхні уми — під завісою сильних затьмарень. Коли їм викладають такі вчення як Велика Досконалість тощо, вони не можуть зрозуміти, про що там іде мова. Ось таким є теперішний стан речей. І, як я щойно сказав, коли Будда з’являється, аби приборкувати істот, яких можна навчати, істоти мають бути здатні сприймати ту форму, в якій він постає. Ґесар з’явився в часи, коли істоти були цілковито у полоні власних руйнівних емоцій, і проводили життя у війнах одне проти одного. Аби приборкувати птахів, Будда має постати птахом; аби приборкувати собак, він постає собакою; аби приборкувати бджіл, він постає бджолою; а для того, щоб приборкувати людей, він має проявитися у людській формі, чи не так?
В такі часи Будда з’явився як Ґесар Норбу Драдӱл — чудовна еманація Лотосорожденного та володарів трьох родин. Володарі трьох родин — це: Авалокітешвара — утілене співчуття, який дивиться милосердними очима на всіх без винятку істот, наче матір дивиться на своє єдине дитя; Манджушрі — утілення мудрості, який відає все; і Володар Таємниць — Ваджрапані, уособлення всієї могутності, сили та вмінь усіх будд. Ґесар є чудовним проявом цих трьох родин.
Ґуру Рінпочє також є проявом просвітлих Якостей усіх будд. Його просвітлі Діяння незбагненні, втім деякі з них відбулися у краї Лінґ, у Кхамі, що має назву “долина Ма, яку всі прагнуть побачити” — така назва з’являється у всіх історіях, написаних про Ґесара. Його батько походив з роду Муґпо Донґ, тож він належав до патріархального клану Муґпо. Муґпо клан складається з багатьох менших кланів, включаючи родоводи Чӧпхен і Чӧлапхен, а батьком Ґесара став один з нащадків клану Сенґлӧн. Його матір належала до клану Ґоґза і походила з землі Наґів. Внаслідок їхнього союзу Ґесар увійшов в утробу матері та з’явився у цьому світі.
Коли Ґесар увійшов в утробу матері, їй наснився сон про її п’ять чакр: чакру великого блаженства на маківці, чакру насолоди в горлі, чакру дгарми в серці, чакру прояву в пупку, і чакру підтримання блаженства в потаємному місці. І всі її п’ятеро дітей — четверо хлопчиків і одна дівчинка — увійшли в її утробу одночасно.
Першою із цих п’яти нірманакай, що мали народитися, був Пуво (“старший брат”), потім Нуво (“молодший брат”) і Сінґмо (“сестра”), і вони постали у формах богів, наґів, людей тощо, аби підтримати Ґесара у його діяннях. Ґесар Норбу Драдӱл постав з потаємного місця матері. Я не можу зараз оповісти вам історію життя Ґесара, бо вона складає чимало томів. Але оскільки ви регулярно виконуєте практику “Солло чєнмо”, промовляючи “Офіруємо це […] Пуво Дунґкх’юнґу Карпо[4]! […] Нуво Лутрӱлу Ӧчунґу[5]! […] Сінґчам Тале Ӧкар[6]!”, я подумав, що варто згадати про його братів і сестру.
Також у Ґесара був зведений брат — батько у них був спільний, а матір зведеного брата звали Ґ’яца; і ще кілька братів й сестер. В деяких наших текстах, зокрема у практиках санґу, згадуються Денма; він очолював “тридцять могутніх воїнів-магів”, що були його міністрами; усі вони з’явилися в той час у формі дралхів.
Усі вони були нірманакаями. Це означає, що вони проявилися у формах, які істоти здатні сприймати, али самі вони не були людськими істотами. Вони могли літати в небі, жити під землею, демонструвати усілякі дива. Історія життя Ґесара сповнена цими незбагненними історіями. Він був тим, для кого все проявлялося як природні прояви одвічної мудрості — він міг притягати і контролювати усі з’яви. Але він залишався на цій землі лише короткий період часу.
Хоча у Ґесара не було прямих нащадків, проте й досі існує родовід Муґпо Донґ, що йде від зведеного брата, якого народила Ґ’яца. Звісно, усі, хто належить до цієї родини, відомі, але також можливо ідентифікувати члена цієї родини в час смерті — за великою літерою “А” на їхніх черепах. Також їх можливо ідентифікувати за червонавим кольором очей. Соґ’ял Рінпочє і його матір походять з одного із родоводів Муґпо Донґ.
4. Практики Ґесара
Згодом, багато тертӧнів віднаходили як те́рми ума практики Ґесара, садгани, посібники із застосування діянь, посвяти тощо, тож сьогодні маємо багато томів практик Ґесара. Джам’янґ Кх’єнце Ванґпо і Джамґӧн Конґтрӱл відкрили практики Ґесара, Міпам Рінпочє теж багато залишив, Шечєн Ґ’ялцаб відкрив деякі, так само як і Кхенпо Джіґпхӱн, і Ділґо Кх’єнце Рінпочє — приміром, у циклі “Сутність серця дралхів”. Іншими словами, чимало тертӧнів відкрили численні те́рми Ґесара.
Як я сказав, ці вчення є те́рмами ума. Аби відкрити те́рму ума, серце-ум мудрості тертӧна має бути неподільним із серцем-умом мудрості Ґуру Рінпочє, який у свою чергу є неподільним із серцем-умом мудрості Ґесара. Це означає, що, коли ці тертӧни відкривали свої те́рми ума, їхні серця-уми були єдиними з серцем-умом мудрості Ґесара. А у автентичній те́рмі не може бути жодних помилок, оскільки Будда не помиляється! Міпам Рінпочє був головним серед тих, хто відкривали те́рми ума Ґесара, і як слова його терм, так і їхнє значення є бездоганними. Вони не лише безпомилкові — їхню силу звершення діянь та удійснення бажаних результатів можемо бачити й до сьогодні. Ось чому я раніше сказав, що Ґесара можна практикувати як ґуру, їдама, або як захисника Дгарми, і все це буде слушним і корисним.
Підсумок
Я трохи знаюся на зовнішніх та внутрішніх аспектах Ґесара, тож подумав, що кілька слів на цю тему будуть корисними і проллють трохи світла на нього та його практики. Будь ласка, зауважте, що “кілька слів”, які я сказав, не є моїми! Все, що я сказав сьогодні, цілковито узгоджується із вченнями. Це моя офіра Ґесару. Якщо ви додасте сказане зараз до вчень про практику санґу, які я давав у Лераб Лінзі кілька років тому, можливо з цього вийде щось слушне. Я не збираюся сьогодні повторювати те, що вже казав у милому. Знаю, що ви усі полюбляєте поспати, і напевно вам вже кортить у ліжко.
[1] Приміром, у “Хроніках Падми” оповідається, як Манджушрі народився в Китаї на Утайшані, поставши у формі вже зрілої людини з вузла дерева, який утворився променем світла, що його послав Будда Шак’ямуні. Див. Kenneth Douglas and Gwendolyn Bays (tr.), The Life and Liberation of Padmasambhava, Berkeley, California: Dharma Publishing, 1978, p. 224–5.
[2] Наприклад, див. Evans-Wentz, W. Y. The Tibetan Book of the Great Liberation: Or the Method of Realizing Nirvana through Knowing the Mind. Oxford University Press, 2000, p. 134-135.
[3] Про Рудру див., приміром, Khenpo Namdrol, Vajrakilaya, Dharmakosha, 1997, p. 19-31.
[4] Старший брат Ґесара — Дунґкх’юнґ Карпо (Ґаруда білої мушлі).
[5] Молодший брат Ґесара — Лутрӱл Ӧчунґ (Маленьке світло змія-наґа).
[6] Сестра Ґесара — Тале Ӧкар (Яскраве біле світло).
Зображення Ґесара — малюнок Його Святості 17-го Кармапи Орґ’єна Трінлє Дордже.
Англійський оригінал статті: http://all-otr.org/vajrayana/34-who-gesar-is
Переклав з тибетської Ґ’юрме Авертін, редагувала Джанін Шульц.
Переклала з англійської Ната Сӧнам Ванґмо, 2020.
Сподобалась стаття? Якщо так, і ви бажаєте підтримати україномовних перекладачів Дгарми, а також посприяти будівництву ритритного центру під Києвом, підтримайте нас фінансово!