Саґа Дава: місяць стотисячного примноження

Важливість зміцнення нашої практики

Саґа Дава (Вайшакха на санскриті) – це четвертий місяць тибетського місячного календаря. В буддизмі він вважається найважливішою священною порою року. Назва місяця походить від назви клану Шак’я і епітету Будди — Шак’ямуні, що перекладається як “мудрець із клану Шак’їв”. Тибетською цей місяць також називають Бумґ’юр Дава — “місяць стотисячного примноження”, оскільки вважається, що як благі, так і неблагі дії примножуються у 100 000 разів.

Цей місяць, а особливо перші п’ятнадцять днів є вкрай сприятливими для практики Дгарми і плекання усіх благих дій на рівні тіла, мови й серця-ума. Також важливо докладати особливих зусиль для уникання недобрих дій. У день повного місяця, відомий як Саґа Дава Дючєн (15-й день місячного календаря), відзначаються визначні події народження, пробудження і парінірвани Будди Шак’ямуні.

Оскільки ці важливі події відбулися саме в цей місяць, буддисти всього світу вірять, що результати наших дій примножуються у цей час. Тож будь-яка позитивна чи негативна карма, створена тілом, мовою і серцем-умом, примножується. Детальніше про примноження заслуги дізнаєтеся тут.

Так само як і в інші важливі буддійські дні, ми святкуємо ці особливі події пам’ятуванням доброти Будди. Традиційно люди збиралися разом начитувати оповіді про життя Будди. А у стародавній Індії місцеві володарі спонсорували процесії, під час яких послідовники буддизму несли статуї Будди вулицями міст.

Навіть якщо ми самі не можемо спонсорувати подібну процесію, було б чудово, якби ми знайшли час прочитати уривки з життєпису Будди, наприклад напрочуд поетичну “Лалітавістара сутру. Також, можемо поміркувати над якостями Будди, наприклад, тими, що подані у третій главі “Самадгіраджа сутри”.

Якості Будди, згідно із “Самадгіраджа Сутрою”

Татхаґата — це природний результат заслуги. Він є неминучим результатом коренів заслуги. Терпіння — це його окраса. Він є виявом скарбниці заслуги. Його прикрашають досконалі ознаки величної істоти. Досконалі риси величної істоти розцвітають на ньому наче квіти. Його поведінка гідна наслідування. Він ніколи не виглядає неприємно. Він приносить радість тим, кого мотивує віра. Його мудрість непереможна. Його сила непохитна. Він є вчителем усіх істот. Він є батьком усіх бодгісаттв. Він — цар над усіма шляхетними істотами. Він — керманич тих, хто вирушив шляхом. Мудрість його неосяжна. Його красномовність незбагненна.

Його голос чистий. Його мова тішить. Його фізична форма є чарівною. Його тіло незрівнянне. Він не занечищений світом бажань. Він не забруднений світом форм. Він не зіпсований світом без форм. Він вільний від страждань. Він вільний від скандг. Він відділився від дгату. Він приборкав аятани. Він розрубав вузли. Він вільний від мук. Він вільний від жадання. Він переправився через велику ріку. Його мудрість виповнена. Він укорінений в мудрості будд-бгаґаванів минулого, теперішнього і майбуття. Він не залишається в нірвані. Він перебуває на піку існування. Він знаходиться на рівні бачення усіх істот. Юначе, оце буддові якості татхаґати.

Джово Шак’ямуні
(храм Джокханг у Лхасі, Тибет)

Надихаючися цими якостями, можемо приділити час “перезавантаженню” нашої мотивації і докласти зусиль у практиці заради блага всіх істот.

Згідно з традицією, послідовники тибетського буддизму в цей місяць займаються благими й доброчинними справами. Наприклад, допомога стражденним, практика поклонів, офірування світильників. Також чимало людей практикують порятунок життів тварин, або вирушають у паломництво до святих місць. Окрім цього, будь-які позитивні дії, приміром, шаноблива поведінка, готовність прийти на допомогу іншим, щедрість і доброта — в цей період часу варто брати і посилювати подібні обітниці.

В контексті пам’ятування якостей Будди можемо виконувати досконалу і стислу практику “Скарбниця благословень” — садгану Будди Шак’ямуні, написану Міпхамом Рінпочє.

Щедрість та інші доброчинні практики під час Саґа Дави

Традиційно приділяємо більше часу та енергії практикам щедрості та благих вчинків. Наприклад, можемо практикувати порятунок життів. Ми викупаємо тварин (хробаків, раків, рибу тощо), які інакше приречені на насильницьку смерть. Тоді звільняємо їх у підхожих місцях їхнього природного мешкання, при цьому начитуємо молитви і формуємо чисті прагнення. Коли даруємо життя, ми у такий спосіб також подовжуємо життя спонсорів і творимо позитивні обставини. Дехто практикує дарування життя у спосіб дотримання вегетаріанської дієти впродовж цього місяця, або принаймні у день повного місяця.

Якщо маємо таку можливість, це чудовий місяць для паломництва, відвідування святих місцин. Навіть ті з нас, хто мешкають далеко від святих місць, храмів і ступ Азії, можуть відвідати найближчий буддійський центр. Там можемо приділити час обходженню по колу (тиб. ко́ра) храмових споруд чи ступ, зробити офіри світла, води, квітів. Під час ко́ри можемо начитувати мантру Будди Шак’ямуні.

Цю мантру також називають “Сердечною мантрою Великого Мудреця” (муніндра-грідая-мантра на санскриті).

ом муне муне мага мунає соха

Підтримка для вашої практики: усвідомлення цінності вчень Будди

З нагоди Саґа Дави пропонуємо для вашого надхнення відео із Дгарма-стріму — програми Пакчока Рінпочє, що доступна для всіх, хто прагне зміцнити свою практику Дгарми. В цьому відео Рінпочє розповідає про якості Будди й інших пробуджених майстрів, а також пояснює два основні способи практики і важливість регулярної щоденної практики. Якщо ми піддавалися лінощам і втратили надхнення до практики Дгарми, хай знову надихнемося і сповнимося старанності у цей особливий місяць!

Див. відео в англійській версії статті, в налаштуваннях відео можна обрати українські субтитри.

Програма Дгарма-стрім від Пакчока Рінпочє

Програма Дгарма-стрім доступна для всіх груп Дгарма-стріму і містить оновлювані цикли вчень Пакчока Рінпочє, що послідовно охоплюють весь буддійський шлях. Запрошуємо приєднатися до української групи Дгарма-стріму: https://www.facebook.com/DharmaStreamUkraine

Пам’ятування Будди начитуванням славлення і дгарані

Пам’ятування Будди у Саґа Дава Дючєн означає можливість радісно практикувати. Можемо зробити перерву від повсякденного клопоту і поміркувати над позачасовим посланням Буддових вчень.

Хочемо надихнути вас робити славлення, начитувати дгарані Будди, практикувати візуалізацію Великого Мудреця і радіти тому, що вся заслуга, накопичена у цей сприятливий час, примножується. Хай вся заслуга присвячується пробудженню наших матерів — усіх незліченних істот!

Рядки славлення із “Великого славня дванадцяти діянь Будди”

Ар’я Наґарджуна

табкхе тхуґдже шак’є ріґ су трунґ

жєнґ’ї мітхуб дӱк’ї пунґ джӧмпа

серґ’ї лхюнпо табур джипей ку

шак’єй ґ’ялпо кхйо ла чаґцал ло

Силою майстерних засобів і співчуття ти в клані Шак’їв народився.

Для інших нездоланний, ти легіони Мари поборов.

Твоє просвітле Тіло — мов золота гора величне.

О Царю Шак’їв, тобі шана і уклін!

Пам’ятування Будди начитуванням його дгарані з короткої Праґ’япараміти:

теята ом муне муне мага мунає соха
ТАД’ЯТХА ОМ МУНЕ МУНЕ МАГАМУНАЄ СВАГА

Візуалізація Будди: настанови Міпхама Рінпочє зі Скарбниці благословень”

Загалом, хоч би що ви робили – під час руху, коли ходите, спите чи сидите – завжди пам’ятайте про Вчителя. Вночі, перед тим як заснути, уявляйте, що сяйво з тіла Будди сягає всіх усюд і заповнює весь простір, освітлюючи його яскраво, наче вдень.

Весь час, слідом за самим Вчителем, що зародив бодгічітту, та прикладом звільнення всіх будд і великих бодгісаттв трьох часів, докладайте зусиль до плекання практик бодгісаттв та не порушуйте обітницю бодгічітти. Окрім цього, практикуйте шаматху і віпаш’яну. Таким чином сповните смислом своє дорогоцінне людське народження.

У низці сутр сказано, що той, хто лише почує ім’я Вчителя, поступово зійде шляхом до великого просвітлення і ніколи з нього не зверне. З викладеної в тексті цієї практики дгарані-мантри народилися всі будди. Завдяки осягненню цієї дгарані-мантри сам Володар Шак’їв досяг просвітлення, а Авалокітешвара сягнув вершин практики бодгісаттв. Ця дгарані-мантра веде до великого надбання заслуги та очищує всі кармічні забруднення.

Практика цієї мантри долає всі зловмисні сили, що чинять перепони. Адже ця дгарані-мантра походить із самої “Сутри Праґ’япараміти в декількох словах”. В іншій сутрі сказано, що промовляння цієї дгарані-мантри бодай один раз очищує всі неблагі вчинки, накопичені протягом восьмидесяти мільйонів кальп. Вона має саме такі незліченні якості та є святою сердечною суттю Татхаґати Шак’ямуні.

Роз’яснення щодо того, як зародити віру та практикувати шаматху і віпаш’яну, шукайте в інших текстах.

 

За матеріалами статей Інституту Сам’є:

https://samyeinstitute.org/sciences/philosophy/saga-dawa/

https://samyeinstitute.org/sciences/philosophy/remembering-the-buddha-on-saga-dawa-duchen/

Сподобалась стаття? Якщо так, і ви бажаєте підтримати україномовних перекладачів Дгарми, а також посприяти будівництву ритритного центру під Києвом, підтримайте нас фінансово!

‹ До списку статтей