Як робити офіри води та блага від цього

Уривок із книги Кхенпо Ґ’ялцена “Лампада, яка освітлює шлях до звільнення: пояснення важливих тем для тих, хто вивчає Дгарму”

Розділ 14

Як робити офіри води та блага від цього

Офіри масляних лампад і води мають назву матеріальних офір. Якщо здійснювати простирання, обходи по колу тощо – це офіри пошани. Коли ви старанно навчаєтеся, розмірковуєте й медитуєте – це офіри практики.

Власне про офіри води

Цю традицію, унікальну для Тибету, яку не практикували ніде за його межами, прийняли майстри минулого; і започаткував її незрівнянний майстер Атіша. Кажуть, що якось Атіша вперше прибув до Нґарі й був надзвичайно вражений тамтешнім краєвидом. Це змусило його задуматися, що можна накопичити безмежну заслугу, якщо просто офірувати Трьом Дорогоцінностям джерельну воду, якої вдосталь у Тибеті. Тому вважається, що традиція офірувати воду зародилася в цьому регіоні. Тим не менше, якщо посилатися на Ґендуна Чопела, ця традиція ще задовго була поширена в таких країнах як Індія й Бірма.

Також вважається, що за допомогою офір води можна накопичити більше заслуг, ніж від інших матеріальних офір, включаючи навіть офіру золота й срібла. Це тому, що вода не схожа на будь-яку іншу річ для офір; і як багаті, так і бідні можуть пожертвувати воду простіше, ніж будь-що інше. Її можна офірувати без жалю, не заплямовуватися при цьому емоціями на кшталт жадібності, заради заслуг і чесноти.

Як офірувати воду

Коли ви офіруєте воду, краще не прив’язуватися до певної кількості офірувальних чаш, а просто жертувавти стільки чаш із водою, скільки ви можете. Загалом, необов’язково офірувати сім різних чаш, окрім якщо ви готуєте сім традиційних видів пожертв (вода для пиття, для полоскання, квіти, пахощі, лампади, духмяна вода та їжа). У давнину чаші для офір виготовляли з коштовних матеріалів, таких як золото, срібло, мідь та бронза, натомість такі вироби з заліза траплялися рідко.  Тим не менше, вважається, що глиняні чаші для офір теж містять усі п’ять дорогоцінних субстанцій, і тому вони теж добре підходять.

Для початку начисто витріть поверхню для офіри й офірувальні чаші. Після цього складіть їх одна в одну й налийте трохи води в чашу, яка лежить зверху. Розлийте цю воду в решту чаш, почергово, і розташуйте їх у рядок. Розставляйте чаші справа наліво в бездоганно рівний горизонтальний рядок. Сказано, що слід лишати порожнє місце, яке має довжину одне ячмінне зернятко, між обідками сусідніх чаш, а також між обідком і поверхнею води, яку ви наливаєте в чашу. Коли офіруєте чаші, починайте з правої сторони. Коли збираєте – тоді з лівої. Якщо це можливо, використовуйте різний посуд для води, яку офіруєте, і для води, яку збираєте після офіри. Справжня вода для офіри в ідеалі повинна мати такі вісім якостей:

Прохолодна, смачна й легка,

М’яка, чиста й  без запаху

Не шкодить ні горлу,

Ні шлунку, коли її п’ють –

Такими є вісім якостей.

Як зазаначено вище, вісім якостей це прохолодна, смачна, легка, м’яка, чиста, без запаху, не шкодить шлунку й горлу, коли її п’ють. Якщо ви не маєте можливості дістати таку воду, тоді немає нічого неправильного в тому, щоб офірувати ту воду, яку ви самі постійно п’єте.

Як налаштувати вашу початкову мотивацію, коли здійснюєте офіру води

Як сказав захисник Наґарджуна:

Бажання, гнів і невідання

Створюють карму, яка недоброчесна.

Коли немає бажання, гніву, невідання,

Це створює карму, яка доброчесна.

У зв’язку з цим, якщо ви можете зародити мотивацію, коли думаєте: “Задля того, щоб досягнути стану будди заради всіх живих істот – моїх матерів, я спершу зроблю офіри Трьом Дорогоцінностям, щоб накопичити заслугу!”, – тоді вся карма від власне самої практики офіри води стане доброчесною.

Атіша сказав так:

Якщо корінь є ліками, тоді й гілки теж стануть ліками.

Що вам слід начитувати, коли ви здійснюєте офіру води? Сказано, що вам слід начитувати ом а гум якомога більше й збризнути офіри чистою водою, щоб освятити їх. Це роблять для того, щоб зробити офіри недоступними для нелюдей і подібних істот. Якщо є бажання зробити практику із більшою кількістю деталей, слід прочитати дгарані збільшення офір, разом зі священними строфами для здійснення офір, які підходять до певної ситуації.

Коли ви начитуєте три склади, які зазначені вище, уявляйте, як благословення просвітлених тіла, мови й свідомості Будд та бодгісаттв у формі незліченних складів ом а гум спускаються й розчиняються в офірах.

Дгарані збільшення офір така:

намо ратна траяя, намо бгаѓаватé бендза сара трамадарнé, татгаґатая, аргатé сам’яксамбуддая, таята, ом бендзé бендзé, мага бендзé, мага тедзо бендзé, мага бідья бендзé, мага бодгіціта бендзé, мага бодгі мандопа самкрамана бендзé, сарва карма аварана бішодгана бендзé сога

Якщо начитати цю дгарані сім разів, або три рази, або принаймні – один, величний дощ офір проллється перед усіма Буддами і бодгісаттвами.

Якщо в певних випадках під час офіри у вас є потреба чи бажання начитувати молитву, можна скористатися цією:

Океан Сідгі: Слова для офіри води

ГУМ! Цю посудину з нектаром, що сповнена вісьмома якостями,

я офірую Багавану зі свитою.

Його благословіннями, хай сповняться накопичення для мене й для всіх істот,

Нехай усі наші затьмарення очистяться! Нехай убережемося від глибин самсари!

ом сарва татагата сапарівара арґам пратішта пуджа мага самудра сапхарана самая а хунґ

Однієї ночі уві сні виникла з’ява, в якій бідна жінка, що представилася як дакіні Сусідгі, промовила ці чисті слова для офірування води, заради блага всіх живих істот. Їх записав монах-жебрак Дуджом Дордже. Нехай вони принесуть благо!

Блага

Сказано, що немає різниці між тим, офіруєте ви Буддам чи тим, хто тільки-но досяг паранірвани. 

Зі Славетного Зібрання Ратнакута:

О Велика Мудросте, кармічні плоди від офіри чи то багаванам, які досягли паранірвани, чи то тим, хто нині перебуває у цьому світі – однакові. Вони ідентичні. Такі самі. Це я хочу пояснити. Чому так? Це тому, що татаґати вирізняються дгармакаєю, не рупакаєю. Саме через це під час офіри будь-кому з татаґат: тим, хто існують зараз, чи тим, хто вже досяг паранірвани, ви накопичуєте однакові заслуги. Немає жодної різниці в тому, кому з цих двох ви робите офіру.

Також із Сутри:

Вшанування мене зараз

Або вшанування моїх реліквій пізніше

Породжують однакові заслуги й результат.

У Сутрі Кармавібгаґа сказано, що ви отримуєте десять благ, коли складаєте долоні разом перед ступою татгаґат:

Ви здобудете незмірну шану, незмірну повагу, незмірне багатство, незмірні знання, незмірну віру, незмірну зосередженість, незмірну мудрість і незмірну реалізацію.

 

Переклали Марина Рябикіна й Тарас Жуковський

‹ До списку статтей