Інсайдери

Бути інсайдером не значить бути членом особливої групи, натомість це значить жити відповідально, брати відповідальність за життя й за те, із чого воно складається: за кожну думку, слово та вчинок. Усе, що ми проявляємо, кожна позиція, яку ми займаємо, усі наші прояви спілкування, кожен рух тіла має наслідок. У цих наслідків один керівник – намір. Намір відповідальний за поміч та кривду. Це потужна сила. Це творець долі та випадку, навіть доброї та поганої вдачі. Коли ми беремо відповідальність за мотивацію під час скоєння вчинків, ми змінюємо наші життя.

У цьому ключі тибетські перекладачі тисячу років тому обрали слово нангпа для буддистів, яке просто означає інсайдер, який приймає той факт, що розум несе відповідальність за все. Бути справжнім інсайдером значить змінювати причини, а не винуватити наслідки. Навіть найменше кривдне діяння, таке як убити комаху, створює величезні наслідки. Якщо зробити це один раз, таку дію легше повторити, вона входить у звичку. Багато звичок, які ширяють у нашій свідомості кожного моменту нашого свідомого життя, підтримують ілюзію наявності когось із ідеями та позиціями, щоденними бажаннями, набором того, що подобається чи не подобається. Ця свідомість із ілюзорною особистістю зазвичай зайнята тим, що винуватить усе, що відбувається з нею чи кимось іще, коли насправді все, що трапляється, є наслідком, спричиненим попередніми миттєвостями свідомості, яка діяла з якимось наміром. Кожен із нас може прийняти вольове рішення поліпшити ситуацію, зцілити кривду, відмовитися від дрібного злодіяння й приниження цінності чиєїсь свідомості.

Церемонія становлення інсайдера зазвичай включає момент, коли людина промовляє: “Я приймаю Прихисток у Дгармі”. А той, хто дає обітниці, відповідає: “І, таким чином, ти відмовишся відбирати життя”. Є щось неймовірно прекрасне в цьому рішенні, у цьому проголошенні ненасилля як основи на шляху до звільнення. Цей намір поширюється на всі наші дії та цілі й призводить до справжнії змін. Кармічна особистість змінюється на краще. І хоча незалежна особистість – це ілюзія, намір відмовитися від насилля такий важливий. Таке розуміння є справжнім серединним шляхом, коли ми уникаємо і крайнощів цинічного нігілізму стверджуючи, що нічого не має значення, бо все нереальне; і крайнощів непохитного етерналізму, уявлення про те, що реальний “я” застряг у нескінченному реальному світі, із якого неможливо вийти. Звільнення через мудрість стає можливим.

Може здатися дивним, що ми прийшли ставати буддистами з установкою “я хочу стати вільним та досягнути просвітлення”, а нам потім кажуть “тому перестань убивати”. Як це скласти разом? Як потреба бути хорошою людиною співвідноситься зі злиттям у однаковість та недуальність? Це безпосередньо зв’язані речі. Так розвивається розуміння та повага до сили свідомості, а також її чудових якостей. І це стосується як свідомості всередині тіла комахи, яку ми можемо вбити, так і розуму всередині нас. Відкриття безмежного співчуття та справжньої мудрості досягаються завдяки простій доброті та спокійному усвідомленню, сутністю якого є розум, який сповідує ненасилля. Саме таким чином, за допомогою сповненого спокою, доброти та ясності розуму ми бачимо звільнення таким, яке воно є насправді, та зв’язуємося з нашою споконвічною просвітленою природою. Це найтаємніша заповідь інсайдера.

Із оригінальним текстом Еріка Пеми Кунзанґа англійською мовою можна ознайомитися тут.

‹ До списку статтей